28 September 2011

Biarlah berpada..


"Kalau nak cari isteri biarlah berpada. Ada perempuan yang boleh jaga kita tapi belum tentu dia boleh jaga 'hati & perasaan' kita," pesan guru aku.

Pandai jugak dia bercakap soal hati & perasaan.. desis hatiku..

Sambungnya lagi... "Ambe pesan benor ke anok-anok ambe, mu jangan cari org puang ambe dan mok mung dok suke..walaupun mok ayoh dia suka mung. Hidup mung dok kang aman. Gitu jugok kalau mu cari org puang walaupun aku & mok mung suka tapi mok ayoh dia dok suka mung, mung jangan tebeng. Dok kang senang hidup mung. Carilah yang dua-dua suke dan buleh trima, baik kiri & kanan, hehehehehehehe..." katanya sambil menghembus asap rokok 'Lucky Strike' ke udara.

"Kalau ibu bapok buat molek ke kite, buat baik dgn kite wajib kite ikut kata dia. Sebab orang tua ni padangan dia berbeza dengan pandangan orang muda. Kite duk napok Si A yang molek. Orang tua napok Si B yang lebih molek. Tapi kite dok tahu guane lagi cerita kita dengan Si A.", kata guru sambil memamah buah laici.

Aku pikir ada betulnya kata-kata nasihatnya. Lumrah kehidupan manusia adanya zahir dan batin. Jika perkahwinan itu hanya sekadar memenuhi syarat fizikal semata-mata ada insan yang boleh menjaga makan minum kita dan menemani kita, maka bagaimana pula dengan hati dan perasaan? Seandainya seseorang itu tak memahami dan tak menjiwai diri kita, takkan ada segerak hati untuk memahami jiwa masing-masing.

Bayu malam bertiup menyapa pipiku. Aku termenung sambil menghirup secawan kopi. Kata-katanya masih terngiang2 di telingaku seolah-olah dia merasai apa yang aku rasa. Seolah-olah dia mengetahui apa yang aku sembunyikan daripadanya. Kadang terdetik di hati utk khabarkan padanya tentang dia namun hatiku belum kuat untuk menyatakan perkara itu.  

Kembara ku bersamanya semalam dapat ku pelajari lebih banyak perkara dalam hidup ini. 

p/s: nanti sambung lagi... nak bersiap balik ke Kuantan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan