18 Mac 2011

Kisah Seorang Kiyai Dengan Burung Tiung

Tiba-tiba Saya teringatkan sebuah kisah tentang seorang Kiyai (guru) yang diceritakan Pak Guru haji Mohd Zuki As-Sujak beberapa tahun yang lalu dan Saya tuliskan di sini, bukan secara kata demi kata sebagaimana disampaikan beliau, melainkan dengan menggunakan gaya bahasa penulisan saya ala kadarnya, namun tidak mengubah jalan ceritanya yang asal. Sejauhmana nanti kebenaran daripada cerita ini, terserah dan bergantung kepada pembaca. Saya merasa dengan memanjangkan cerita ini kepada para ikhwan yang belum pernah mendengarnya adalah perkongsian pengalaman.

Sebagaimana dikisahkan ada seorang Kiyai yang mengajar Ilmu Agama di Pondoknya dan mempunyai bilangan murid yang rami, kerana Pak Kiyai ini pun Orang terkenal di kalangan masyarakatnya sebagai seorang memiliki Ilmu Agama yang tinggi. Pak Kiyai juga memiliki hobi memelihara Burung dan ada seekor Burung Tiung dibelanya. Burung Tiung ini telah dipelihara sekian lama sehingga pandai bertutur mengikut caranya, Sememangnya Burung Tiung pun jenis burung yang boleh meniru gaya suara yang selalu didengarnya yang merupakan satu kelebihan yang diberikan Allah kepada mahluknya di antara mahluk-makhluk sejenisnya yang lain.

Pak Kiyai mengajarkan murid-muridnya Pelajaran tentang Zikrullah dan bersama-sama mengamalkannya. Setiap hari Burung Tiung ini mendengar kalimat zikir " لاَ اِلَهَ اِلاَّ الله " dan ikut sama menyebut kalimah zikir tersebut dengan lancar, sehinggalah tiba pada suatu hari yang nahas, Burung Tiung ini terlepas dari Sangkarnya lalu terbang dan berkeliaran ke sana sini di sekitar ruang Pondok Pak Kiyai itu, Pak Kiyai yang memang suka pada haiwan peliharaan dan kebetulan juga ada membela seekor Kucing. Kucing ini apabila melihat saja Burung Tiung berkeliaran dia pun tertarik dan melihatnya sebagai satu peluang untuk menjadikannya habuan, lalu terus bertindak menerkam Burung Tiung itu dan membahamnya di leher, Burung Tiung pun terkapar-kapar dan hanya sempat mengeluarkan bunyi " kiok " sebelum mati dengan sertamerta.

Melihat kejadian itu Pak Kiyai dan murid-muridnya tepaku dan tidak sempat menyelamatkan Burung tiung itu. Melihat Burung Tiungnya sudah mati, Pak Kiyai pun menyuruh murid-muridnya mengambil burung itu dan menyuruh ia ditanamkan dan jangan dibuang begitu sahaja. Murid-murid Pak Kiyai pun dengan segara melaksakan perintah Gurunya.

Semenjak hari itu Pak Kiyai bersedih dan menangis kerana kejadian itu benar-benar sangat menyentuh hatinya. Murid-muridnya jadi sangat prihatin dan berusaha mencari Burung Tiung untuk diberikan kepada Pak Kiyai sebagai ganti Burung Tiung yang sudah mati, Namun perbuatan sedemikian daripada murid-murid Pak Kiyai tidak juga boleh memberhentikannya daripada terus menangis, sehingga mereka jadi bimbang dengan keadaan Guru mereka. Mereka pun mendekati Pak Kiyai dan memujuknya dan ada yang berkata " tersangat sayangnya Pak Kiyai pada Burung Tiung itu sehingga menyebabkan Pak Kiyai terus menerus menangisinya ", mendengar itu Pak Kiyai pun menjawablah kata-kata daripada muridnya " sebenarnya Saya menangis bukan kerana tersangat sayang pada burung itu, tetapi Saya tersangat takut pada apa yang terjadi pada Burung itu ketika dibaham lehernya oleh kucing, terjadi pula pada Saya ". Jawapan Pak Kiyai itu menakjubkan dan menyebabkan murid-muridnya hairan kerana tidak menduganya sama sekali jawapannya .

Mudah-mudahan Kisah ini sentiasa dapat mengingatkan kita bahawa ucapan yang sebaik-baiknya diucapkan di akhir kalam ialah ucapan kalimah LA ILAHA ILLALLAH.

petikan dari Dewan Sidang TQNMalaysia.org

1 ulasan:

  1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


    BalasPadam